Støjdæmpende autoværn på veje

Langs mange af vores veje står der autoværn. De står der som sikkerhedsmæssige foranstaltninger, som sørger for, at biler og lastbiler bliver på vejen og ikke kolliderer med for eksempel lygtepæle, træer eller bygninger. Men den danske virksomhed NAG1 har i samarbejde med Rockwool International, RMIG A/S og Volkmann & Rossbach GmbH udviklet et autoværn, der kan mere end det.

Med sin perforerede overflade og absorberende kerne af mineraluld kan autoværnet dæmpe støjens udbredelse i omgivelserne mærkbart. Den lave støjskærm, som står helt tæt ved kilden – altså trafikstøjen fra biler og andre køretøjer, har især effekt på den mest dominerende del af støjen, som er dækvejbanestøjen ved højere hastigheder. Den har netop en god effekt, fordi den kan placeres meget tæt på kilden – i modsætning til en traditionel støjskærm.

 

Autoværn testet i Vallensbæk og Ishøj

På Vejlegårdsvej i Vallensbæk og på Ishøj Stationsvej finder du landets laveste støjskærme med støjdæmpende virkning. Her har virksomheden NAG1, som en del af Silent Citys Living Lab og med støtte fra Markedsmodningsfonden, sat det støjreducerende autoværn op.

Virksomheden har udviklet og patenteret det nu CE-mærkede autoværn, der med et unikt design ændrer et standardautoværn til en lav støjskærm. Støjskærmen dæmper især den del af støjen, der kommer fra kontakten mellem dæk og vej.

Læs mere om det støjdæmpende autoværn på NAG1’s hjemmeside.

 

Autoværnets effekt

Målinger har vist, at autoværnet kan dæmpe støjen med 3-5 decibel. 3 til 5 decibel opleves som en hørbar ændring.

En spørgeskemaundersøgelse på demonstrationssitet viser, at 67 procent af beboerne ud til Vejlegårdsvej mener, at det støjreducerende autoværn har haft en god virkning. De oplever en moderat støjdæmpning, der svarer til den forventede effekt på mellem 3 og 5 decibel for boliger tættest på vejen.  Kun 10 procent af beboerne siger, at de oplever ingen – eller meget lille – støjdæmpning. Den lave støjskærm har god virkning på denne strækning, fordi den står tæt på støjkilden.