Dækstøj
Støj fra dækkenes interaktion med vejbanen er uundgåelig. Da dækkets primære funktion er at fastholde bilen sikkert på vejen under kørslen, er det i første omgang sikkerhed, som bliver prioriteret, inden dækkets støjmæssige egenskaber overvejes.
Men det ér muligt for dig at træffe et aktivt valg i forhold til at reducere støjen fra din bil, når du skifter dæk – og dermed tage hensyn til dine omgivelser. Tag derfor gerne parametre som dækstøj og holdbarhed med i overvejelserne, når du køber nye støjdæmpende dæk.
Trafikstøjens elementer
Vejtrafikstøj er en kombination af motorstøj og dæk-vejbanestøj.
Motorstøj skabes ved, at køretøjets motor arbejder, mens dæk-vejbanestøj opstår i kontakten mellem asfalt og dæk. Der bliver altså skabt støj når dækkene ruller hen over asfalten under kørslen. Støjen forstærkes, jo mere hastigheden øges.
Herudover skaber den luft, der presses væk lige foran dækket, en højfrekvent susen, hvilket kaldes horneffekten. For personbiler er motorstøjen den mest dominerende faktor ved lave hastigheder, mens dæk-vejbanestøjen bliver den dominerende faktor ved højere hastigheder.
Figuren nedenfor viser, hvordan støjen for den gennemsnitlige sammensætning af køretøjer er fordelt mellem dæk/vejstøj og motorstøj ved forskellige hastigheder:
Den samlede trafikstøj er en kombination af støj fra motor og støj fra dæk-vejbane. Selv ved lave hastigheder er andelen af dæk-/vejstøjsandelen vigtig, og ved 40 kilometer i timen udgør dæk-/vejstøjen allerede 78,5% af den samlede støj. Ved 30-35 kilometer i timen udgør den mere end 50%. Modellen er beregnet ud fra støjmodellen sonROAD18. Figur oversat til dansk. Kilde: CEDR STEER, side 28, 2018
Myte om elbiler og støj punkteret
Myten, at ’elbiler er helt stille’, er de senere år blevet punkteret – og dermed også elbilens potentielle indflydelse på trafikstøjen.
Motorstøjen fra en elbil er ganske rigtig mere lydsvag end en benzin- eller dieselbil. Men når hastigheden overstiger 30 kilometer i timen, vil støjen fra elbilens dæk være så dominerende, at der i praksis ingen forskel er i støjniveauet. Det viser en analyse fra Vejdirektoratet. [2]
Elbiler er 4-5 dB mindre støjende end biler med forbrændingsmotorer ved lav hastighed under 30 kilometer i timen. Dog er der ved EU-lov indført, at bilerne skal have en tilført motorlyd. Læs mere under elbiler.
Elbiler kan altså reducere trafikstøjen på parkeringspladser og på gader med hastighedsbegrænsning under 30 kilometer i timen. I byområder, hvor hastigheden ofte er højere end 30 kilometer i timen, har introduktionen af elbiler ikke stor indflydelse på trafikstøjen på grund af støjen fra kontakt mellem dæk og vej.
Derfor er det relevant at se på dækstøjen både for elbiler og benzin- og dieselbiler.
Dækkets størrelse og bredde påvirker støjen
Et dæks støjmæssige egenskaber påvirkes af forskellige forhold som mønsteret på dækket, hårdheden af gummiet, stivheden af dækket, bredden af dækket, størrelsen af dækket og mange andre parametre.
- et hårdt dæk støjer mere end det samme dæk i blød tilstand. I takt med at dækket bliver hårdere over tid, vil dækket blive mere støjende.
- et bredt dæk har mere kontakt med vejbanen end et smalt dæk, og det brede dæk vil derfor være mere støjende end det smalle.
Det kan være fristende at vælge dæk fra øverste hylde, som ligger bedst i test. Bemærk dog, at mange tests udelukkende fokuserer på dækkets performance – eksempelvis tørt/vådt vejgreb og vejgreb i sving – og typisk er møntet på større biler eller sportsvogne. Udvis derfor sund fornuft, og tag gerne miljøparametre inklusiv dækstøj og holdbarhed med i overvejelserne, når du skal købe nye dæk (se nedenfor om dæklabel).
Det konkrete valg af dæk har også betydning i bilens kabine, og det vil typisk være støjniveauet i kabinen en bilist er opmærksom på.
EU dækmærkning
Siden 2012 har der været krav fra EU om mærkning af dæk – en mærkning der ligner det, du kender fra eksempelvis et energimærke ved køb af en vaskemaskine, et køleskab eller elpærer. I 2021 blev mærket opdateret til de nuværende regler.
Mærket viser dækkets størrelse, samt egenskaber indenfor brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre, støj, samt to ekstra mærkater som markerer, hvorvidt dækket er egnet til sne- eller isgreb.
EU’s dækmærkning fra 2021. Dækket er kategoriseret med størrelse, brændstofeffektivitet, vådt vejgreb, støj, samt sne- og isgreb Kilde: European Commission [3]
Formålet med mærket er at give forbrugeren et redskab til at nedbringe CO2-udledningen, øge sikkerheden og mindske trafikstøjen.
For brændstofeffektivitet og vådgreb klassificeres dækkene fra A til E, hvor klasse A er mest brændstofeffektivt samt det bedste vådgreb.
Støjmærkningen angiver dæk-vejstøj, hvor dækket kan markeres med Klasse A, B eller C med tilhørende dB-måling ved 80 kilometer i timen.
På hjemmesiden dæklabel.dk kan du læse mere om dækmærkatet, samt finde en oversigt over dæk med gode egenskaber til netop din bil. Check også boksen til højre på denne side.
Udvikling af støjmærkning
En rapport fra Europas vejmyndigheder ‘Conference of European Directors of Roads’ [1] viser, at testmetoden for støjmålinger på EU-dækmærkningen har usikkerheder og kan forbedres, og at støjen målrettet kan reduceres med de korrekte tiltag – se CEDR STEER-rapport her.
Usikkerheden kommer af fx variationer på testbanerne, vejrforhold, samt at kun en enkelt størrelsesvariant testes. I rapporten kommer de bl.a. frem til, at standard-måleusikkerheden er på 1,4-2,0 dB for støjmærkningen. Konklusion er, at støjmålingen på dækmærkningen på nuværende tidspunkt kun skal ses som vejledende.
Derudover er genbrugte dæk, som har fået ny gummibelægning, ikke omfattet af dækmærket.
Rapporten viser også, at man ved bedre oplysning til forbrugeren, samt et økonomisk incitament for både dækproducenter og forbrugeren, ville kunne udbrede støjdæmpende dæk markant mere. Det har et støjreducerende potentiale på 3,0 dB gennemsnitligt i hele EU.
Nye teknologier såsom RFID-chip i dæk giver også myndigheder en mulighed for at scanne dæk på biler, som kunne bruges til begrænset adgang i fx miljøzoner hvor støj også kan indgå.
Referencer
[1] CEDR STEER (STrenghtening the Effect of quieter tyres on European Roads) – PROJECT FINAL REPORT 2022-07 –
[2] Noise from Electric Vehicles – Measurements – Vejdirektoratet m.fl. https://www.vejdirektoratet.dk/udgivelse/noise-electric-vehicles-0
[3] EU DÆKMÆRKE – EU COMMISION Energy Efficient Products
Sådan støjklassificeres dine dæk
- Klasse A er lavstøjsdæk med et udvendigt støjniveau fra 67-71 dB ved 80 kilometer i timen.
- Klasse B er normale dæk med et udvendigt støjniveau fra 72-77 dB ved 80 kilometer i timen.
- Klasse C er ikke lovlig for nye dæk, og bliver derfor ikke brugt i praksis.
Kilde: European Commission.
På den danske hjemmeside daeklabel.dk kan du læse mere om dækmærket, samt finde en oversigt over dæk med gode egenskaber til netop din bil.

Dækstøj inde i bilen
Et støjdæmpende dæk vil opleves mindre støjende også inde i bilens kabine, da lydudbredelsen fra dækket mod vejen sendes direkte tilbage i kabinen.
Dækket har dog også en anden påvirkning af støjen i kabinen. Denne støj bliver genereret ved, at luften inde i dækket sættes i vibrationer, som overføres videre til bilens struktur og derved også opleves inde i bilen.
For at mindske disse lyde er der udviklet dæktyper, som dæmper netop denne støj ved, at der placeres et absorberende materiale inde i dækket. Denne støjdæmpning påvirker ikke den støj, dækket udsender til omgivelserne.
Senest opdateret: 1. april 2025