Hastighed og kørsel
Der er en klar sammenhæng mellem bilernes hastighed og støjniveauet. Jo højere hastighed, jo mere støj. Støj fra trafik kan altså begrænses, hvis hastigheden nedsættes. En tommelfingerregel er, at ændres den gennemsnitlige hastighed på en vej med 10 kilometer i timen, så ændres støjen med 0,9 – 1,5 dB.
Nedsat hastighed på mindre veje
Hvis det er muligt at nedsætte hastigheden med 20 kilometer i timen, kan støjen dæmpes med cirka 3 dB. Det opleves af de fleste som en lille ændring, men den er hørbar og er til gavn for alle beboere og støjfølsomme områder omkring vejen.
Ændringen kan også medføre, at mange boliger, der er støjbelastede med op til 3 dB over grænseværdien, vil skifte status til ikke støjbelastede. 3 dB er derfor en ændring, som kan have betydning for et byområde.
Samtidig øger nedsat hastighed trafiksikkerheden og øger trygheden for især de bløde trafikanter.
Fartdæmpende tiltag kan være nødvendige
Virkningen af en hastighedsnedsættelse kommer imidlertid kun, hvis den gennemsnitlige hastighed rent faktisk bliver lavere. Det er derfor ikke sikkert, at et skilt er nok.
Det kan være nødvendigt at ændre vejens udformning. Hvis der anvendes fartdæmpende tiltag som for eksempel indsnævring af kørebaner, hævende flader eller bump, skal de placeres, så der opnås et jævnt køremønster uden unødvendig støj fra nedbremsning og acceleration. Andre muligheder er rundkørsler, fartvisere – ’Din fart’ og signaloptimering. Hastighedskontrol kan også være et nødvendigt redskab.
Hvis den tunge trafik kan flyttes til dagperioden eller til andre veje, så kan det også begrænse den samlede vejstøj. Flyttes trafik fra én vej til andre veje, kan det dog betyde, at problemet også bare flyttes.
Nedsat hastighed på større veje
Motorvejsstøj giver anledning til større gene end støj fra veje med lavere hastigheder. Hvis hastigheden på en motorvej sænkes, er den beregnede effekt typisk lidt mindre end på andre veje, fordi det kun er personbilerne, der kommer til at køre langsommere, mens lastbilernes hastighed vil være uændret. Støjen fra en motorvej kan reduceres med lidt under 1 dB, hver gang hastigheden for personbiler nedsættes med 10 kilometer i timen – for eksempel fra 100 til 90 kilometer i timen.
Støjen fra de tunge køretøjer påvirkes først, når den faktiske hastighed nedsættes til under 90 kilometer i timen. Det skyldes, at mange lastbiler kører tæt ved 90 kilometer i timen, selvom hastighedsgrænsen er 80 kilometer i timen. Hvis hastigheden for alle køretøjer kan nedsættes fra 90 kilometer i timen til 80 kilometer i timen, kan der opnås en ekstra dæmpning på cirka 1,3 dB for de sidste 10 kilometer i timen. Den samlede dæmpning af støjen ved en hastighedsnedsættelse fra for eksempel 110 kilometer i timen til 80 kilometer i timen kan derfor være op til cirka 3 dB, hvis udgangspunktet er mindst 110 kilometer i timen for personbiler og 90 kilometer i timen for lastvogne. En reduktion på 3 dB er hørbart og til gavn for alle, der bor ved vejen.
Analyse viser potentialet ved hastighedsnedsættelser
Silent City-partnerskabet, har i foråret 2023 fået beregnet de støjmæssige og trafikmæssige konsekvenser af at sænke hastigheden på motorvejsnettet omkring København fra 110 kilometer i timen til 80 kilometer i timen.
Analysen viser, at støj langs motorvejene vil falde med cirka 3 dB på grund af den lavere hastighed. Det vil også flytte trafik til en række større kommuneveje, hvor støjen derfor vil blive øget med 0,5 til cirka 3 dB. Hvis en hastighedsgrænse på 80 kilometer i timen på motorvejene kombineres med, at hastigheden på de større kommuneveje i byområder med en skiltet hastighed over 50 kilometer i timen nedsættes til maksimalt 50 kilometer i timen, vil der ske et fald i støjen langs begge vejkategorier. Faldet vil skyldes den lavere hastighed, men der vil også ske et fald i trafikken på begge vejtyper, da noget af trafikken flytter til andre transportformer.
Støjen vil blive cirka 3 dB lavere langs motorvejene og et tilsvarende fald vil forekomme langs en række kommunale veje. Det vil betyde, at antallet af støjbelastede boliger i omegnskommunerne vil blive reduceret med 27 procent. Heraf vil antallet af stærkt støjbelastede boliger blive reduceret med 48 procent.
Analysen viser også, at de nedsatte hastigheder vil medføre, at trafikanterne oplever lidt forlængede rejsetider på 1½ – 4 minutter. Samlet viser analysen, at hastigheden har en stor betydning for både trafikbilledet og støjforholdene og i et vist omfang også for CO2-udslippet og luftforureningen fra trafikken.
I forhold til at reducere støjbelastningen har hastighedsnedsættelser i en skala som afprøvet i analysen et stort potentiale, som er særligt stort, når både motorveje og de større kommuneveje inddrages. De større veje omfatter både motorveje og andre statslige veje samt overordnede kommunale veje. Nedsættelse af hastigheden på motorvejene vil i givet fald ske fra statens side og på kommunale veje efter ansøgning hos Politiet.
Silent City arbejder for nedsættelse af hastigheden på motorvejene gennem fælles indsatser overfor staten. Nedsættelse af hastigheden på motortrafikveje og motorveje gennem tættere bymæssig bebyggelse og andre støjfølsomme områder alene med det formål at nedbringe støjniveauet er blevet muligt med en bekendtgørelse fra 2017.
Kilde: Hastighedsnedsættelser og trafikstøj. Analyser af konsekvenser for omegnskommunerne til København, Silent City, Gate 21 og MOE, marts 2023
Ændring i hastighed | Ændring i støjniveau |
Fra 130 til 120 km/t | 0,9 dB |
Fra 120 til 110 km/t | 0,9 dB |
Fra 110 til 100 km/t | 0,9 dB |
Fra 100 til 90 km/t | 0,9 dB |
Fra 90 til 80 km/t | 1,3 dB |
Fra 80 til 70 km/t | 1,4 dB |
Fra 70 til 60 km/t | 1,4 dB |
Fra 60 til 50 km/t | 1,5 dB |
Fra 50 til 40 km/t | 1,2 dB* |
Fra 40 til 30 km/t | 0,7 dB* |
Virkningen af hastighedsnedsættelse. Der er forudsat 10 procent tunge køretøjer og en typisk fordeling af trafikken over døgnet. Den støjdæmpende effekt kan lægges sammen, så en nedsættelse af hastigheden fra for eksempel 80 til 60 kilometer i timen nedsætter støjen med cirka 2,8 dB.
* Ved hastighedsnedsættelse til under 50 kilometer i timen kan der opnås 0,5-1 dB yderligere, hvis der er ingen eller meget få tunge køretøjer, hvilket ofte er tilfældet på mindre veje. Kilde: Støj fra vejtrafik, rapport 370, Vejdirektoratet 2010.
Forskellige tiltag kan dæmpe støjen
Ændringer i antallet af køretøjer har også betydning for støjniveauet, men ikke så meget som man skulle tro. For eksempel betyder 10 procent mere trafik en forøgelse af støjen med blot 0,5 dB og en fordobling af trafikken vil medføre 3 dB mere støj.
Generelt vil flytning af trafik til andre veje være positivt for beboernes påvirkning af trafikstøj, hvis trafikken flyttes til veje med ingen eller få boliger. Eller hvis trafik flytter fra en mindre vej til en større vej, som i forvejen har meget trafik. Det kan betyde meget mindre støj langs den lille vej og kun en lille, måske ubetydelig, stigning i støjen langs den større vej.
I tabellen herunder er vist, hvordan ændringer af hastighed, flytning af trafik til andre veje og andre tiltag kan dæmpe støj. Det fremgår, at der skal flyttes meget trafik fra en vej, hvis støjen skal dæmpes væsentligt.
Dæmpning af støjen: | Kan opnås ved at: | Ændringen opleves som: |
1 dB | Fjerne 25% af trafikken eller sænke hastigheden med 10 km/t | En meget lille ændring |
2 dB | Anvende støjreducerende asfalt, eller sænke hastigheden med 10–20 km/t | En netop hørbar ændring |
3 dB | Fjerne 50% af trafikken, eller øge afstanden til vejen til det dobbelte eller sænke hastigheden med 20 km/t | En hørbar, men lille ændring |
5 dB | Fjerne 65% af trafikken eller anvende støjskærm eller støjvold | En væsentlig og tydelig ændring |
10 dB | Fjerne 90% af trafikken eller anvende høj støjskærm eller høj støjvold | En stor ændring. Lyder som en halvering af støjen |
20 dB | Fjerne 99% af trafikken, eller bygge etageboliger med lukkede gårdrum | En meget stor ændring |
Eksempler på hvordan og hvor meget støjen kan dæmpes ved forskellige redskaber, sammenholdt med, hvordan ændringer i støjen opleves. Kilde: Støj fra vejtrafik, rapport 370, Vejdirektoratet 2010.
Trafikkens fordeling over døgnet
Trafikken ændrer sig i dagens løb. Der er mest trafik i morgen- og eftermiddagstimerne og mindst midt på natten. Trafikstøj om aftenen og om natten er mere generende end om dagen. De negative helbredseffekter, der kan være en følge af trafikstøj, er i vid udstrækning knyttet til de søvnforstyrrelser, som støjen kan forårsage. Det kan derfor være til gavn for en vejs naboer, hvis trafikken og dermed støjen kan begrænses i nattetimerne. Det kan for eksempel være ved at begrænse kørsel med tunge køretøjer eller ved at sænke hastigheden om natten i områder med boliger.
I forbindelse med støj fra varelevering til butikker, som ofte sker om natten eller tidligt om morgenen, arbejdes der med udvikling af metoder, som kan dæmpe støjen fra denne aktivitet. Blandt andet bruger nogle leverandører el-lastvogne, når de opererer på butikkers område.
Læs mere i Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 32/2019, Støjsvag varelevering.
Analyse af hastighedsnedsættelser
I foråret 2023 udarbejdede Artelia Group en analyse for Silent City, hvor de så på effekterne for Københavns omegnskommuner ved at sænke hastigheden på motorvejsnettet og de omkringliggende veje i hovedstadsområdet.
Analysen konkluderede blandt andet, at en hastighed på henholdsvis 80 kilometer i timen på motorvejene og 50 på de omkringliggende veje kan mindske antallet af støjbelastede boliger med 26.983 styk. Det svarer til hver fjerde bolig, som er udsat for en støjbelastning over den vejledende grænseværdi på 58 dB. For stærkt støjbelastede boliger med en belastning over 68 dB er der tale om næsten en halvering.
Dårlig vedligehold og ulovlige køretøjer giver støj
Lastvogne, busser og biler i dårlig stand kan støje langt mere end andre køretøjer. En lovlig knallert kan støje fire gange så meget som en almindelig personbil og har den ulovlig udstødning, kan den støje endnu mere.
Ujævne dæksler i vejen og ujævnheder i vejbelægningen kan også være årsag til mere støj end normalt – læs mere om støjdæmpende asfalt. Vejbump kan udformes, så de ikke giver ekstra støj, men det modsatte kan også være tilfældet. Ulovlige køretøjer er politiets opgave, mens det er den lokale vejmyndigheds (kommunens eller Vejdirektoratets) opgave at vedligeholde vejene.

1. januar 2025