Hvem har ansvaret?

Flere forskellige myndigheder har ansvarsområder og forpligtelser, når det kommer til trafikstøj.

 

Kommunen har ansvaret for de kommunale veje

Kommunen har ansvaret for støjbekæmpelse på kommunale veje. Kommunen kan iværksætte tiltag, der mindsker støjen, men er ikke forpligtet til det. 17 af landets kommuner skal hvert femte år gennemføre støjkortlægninger og lave støjhandlingsplaner. Læs mere om, hvordan trafikstøj kortlægges. Men der er intet krav om særlige indsatser eller niveauer for trafikstøj.

 

Vejdirektoratet har ansvaret for de statslige veje

Det er Vejdirektoratet, der har ansvaret for støjbekæmpelse på de statslige veje, men der findes ingen lovpligtige krav til indsatsen eller trafikstøjsniveauet. Vejdirektoratet skal – ligesom de 17 kommuner – hvert femte år kortlægge støjen for de statslige veje og udarbejde en støjhandlingsplan. Der er ikke krav om særlige indsatser på det eksisterende vejnet. Er der afsat statslige støjpuljer eller midler, har Vejdirektoratet ansvaret for at prioritere mellem projekter og igangsætte støjreducerende tiltag.

 

Banedanmark har ansvaret for jernbanenettet

Banedanmark har ansvaret for jernbanenettet. Igen gælder det, at der ikke findes lovpligtige krav til indsatsen eller trafikstøjsniveauet på eksisterende jernbanenet. Men Banedanmark arbejder løbende med at forbedre skinnenettet for at undgå støjgener. Her bruges blandt andet antallet af klager som grundlag for at prioritere indsatsen. Banedanmark skal hvert femte år gennemføre en støjkortlægning og udarbejde en støjhandlingsplan. Her fastlægges rammerne for støjindsatsen og anvendelse af eventuelle støjpuljer.

Mere om kommunens forpligtelser og muligheder

Kommunen har ansvar for flere områder, hvor der skal tages hensyn til støj. Det gælder for eksempel lokalplaner, byggesagsgodkendelser, lokale hastighedsgrænser, Vurdering af Virkninger på Miljøet (VVM-analyser) samt for nogle byers vedkommende støjkortlægning og støjhandlingsplaner.

Kommunerne har også mulighed for at oprette et såkaldt ’paragraf 17.4 udvalg’, som er et midlertidigt politisk udvalg til at varetage særlige opgaver.

Miljøministeriet har udgivet pjecen ”Styr på støjen”, som mere detaljeret beskriver kommunernes forpligtelser og muligheder for støjbekæmpelse.

Kommunen skal sørge for lokalplaner, der sikrer, at grænseværdier overholdes

Kommunen udarbejder lokalplaner, som foreskriver, hvilke aktiviteter der kan foretages og ikke foretages i et givent område i en kommune. Det er desuden kommunens pligt at sørge for, at støjbelastede områder ikke udlægges til boliger eller rekreative områder, medmindre der gøres noget for at dæmpe støjen så meget, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier kan overholdes.

I lokalplaner kan derfor indgå etablering af støjreducerende foranstaltninger, såsom støjskærme. Der kan afviges fra grænseværdierne, hvis der i lokalplanen sikres støjbeskyttelse, som kan holde støjbelastningen under grænseværdierne indendørs i boliger med lukkede og delvist åbne vinduer samt på de primære udendørs opholdsarealer.

Læs mere under om Love og Regler om trafikstøj.

Kommunen skal sikre nybyggeri i byggesagsgodkendelser

Det er kommunens ansvar at tilse, at lydisolering af nye boliger og anden ny bebyggelse lever op til bygningsreglementets krav om lydisolering og støjniveau, herunder støj indendørs fra trafik.

Læs mere om bygningsreglementet under Love og Regler om trafikstøj.

Kommunen kan udarbejde støjkortlægning og -handlingsplaner

Støjbekendtgørelsen foreskriver, at alle ’større, samlede byområder’ skal udarbejde støjkort og støjhandlingsplaner hver femte år. Det omfatter kommuner i Københavnsområdet, bestående af København, Frederiksberg, Tårnby, Hvidovre, Rødovre, Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Herlev, Ballerup, Glostrup, Brøndby, Vallensbæk og Albertslund Kommuner samt de tæt bebyggede dele af Århus, Aalborg og Odense Kommuner.

For kommuner, som har foretaget støjkortlægning, er resultaterne som regel at finde via kommunens hjemmeside. En oversigt over alle tidligere støjkortlægninger og støjhandlingsplaner for kommuner, statsveje, jernbaner og lufthavne, kan findes på Miljøstyrelsens hjemmeside her.

Andre kommuner kan med fordel udarbejde støjhandlingsplaner på eget initiativ. Det kan give overblik over kommunens overvejelser og beslutninger om støjbekæmpelse.

Kommunen kan indføre lokale hastighedsgrænser

Der er i færdselslovens §42 fastsat generelle hastighedsbegrænsninger for forskellige typer af veje. Det er dog muligt at få fastsat en lavere grænse, hvis ’det ikke vil være forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende til den generelle hastighedsgrænse’. Kommunen har altså mulighed for at anmode politiet om hastighedsnedsættelser på særligt støjbelastede strækninger.

Kommunen kan stille krav til støjsvage køretøjer

Kommunen kan stille krav til brug af støjsvage køretøjer i kommunens drift af busser og renovation samt andre kørselsopgaver.

Kommunen kan udpege stilleområder

Et stilleområde er et offentligt tilgængeligt område, hvor støjen er lav, og hvor kommunen har et ønske om at bevare eller at forbedre stilheden. Disse vil indgå i kommunens støjhandlingsplaner og i kommuneplanen. Der er hidtil udlagt meget få stilleområder i Danmark, men bl.a. Frederiksberg Kommune og Vejle Kommune har brugt muligheden.

Bygherrens ansvar i forhold til lydmiljø i boligen 

Bygherren er den person, boligselskab eller virksomhed, der er ansvarlig og betaler for en bygning. Bygherren spiller en afgørende rolle for at opnå et godt lydmiljø i en ny eller renoveret bolig. Hvis der ikke stilles præcise krav til de nye vinduers eller den nye facades lydisolation, vil man højst sandsynligt ikke opnå det rigtige resultat og ender med ubevidst at købe en lydmæssig ’tilfældig’ løsning. En ny facadeløsning kan endda forværre den eksisterende, oplevede støjbelastning i boligerne.

Bygherren skal stille præcise krav til lydisolation

Ved at stille præcise krav til den renoverede facades lydisolation, eksempelvis i udbudsdokumenter, kontrakter med entreprenør eller krav til produktleverandør, kan bygherren aktivt bestemme den ønskede kvalitet af de nye bygningsdele. Det kan også være vigtigt at føre tilsyn med selve udførelsen og kvaliteten af arbejdet, idet dårligt udført byggeri kan bidrage til store forringelser i bygningens lydisolation mod støj udefra – og i øvrigt også mellem lejligheder.

Ved bebyggelser i støjbelastede områder bør man som bygherre altid gøre sig den overvejelse, om det er muligt at forbedre beboernes oplevede støjbelastning inde i boligerne, indenfor renoveringens økonomiske ramme. Oftest er det netop muligt at opnå hørbare forbedringer af facadens lydisolation med en meget beskeden økonomisk merpris eller ved blot at vælge de rigtige løsninger.

Bygherren skal overholde bygningsreglementets grænseværdier for nye bygninger

Bygningsreglementet har grænseværdier for trafikstøj indendørs med lukkede vinduer. De krav gælder for nye bygninger.

Det er bygherrens ansvar, at kravene opfyldes, og det er kommunen, der skal føre tilsyn med, at det sker. Det kan kommunen for eksempel gøre ved at forlange dokumentation for opfyldelse af lydkrav, når bygherren anmoder om tilladelse til at tage et nyt byggeri i brug. Dokumentationen kan være lydtekniske målinger udført på det færdige byggeri eller tekniske beregninger.

Bygherren skal være opmærksom på bygningsreglementet ved ombygninger

Bygningsreglementets krav gælder ikke for eksisterende bygninger, heller ikke hvis der gennemføres en renovering af facader – for eksempel med udskiftning af vinduer. Der er således ingen lovkrav til lydforholdene, når eksisterende boliger renoveres.

Der kan dog være undtagelser. Eksempelvis ved meget omfattende ombygninger fra for eksempel erhverv til boliger kan der være krav om, at bygningsreglementet skal opfyldes. Eller hvis en renovering får støtte fra offentlige midler, kan der dog være særlige krav om, at nye vinduer skal reducere trafikstøjen.

Hvis en bygning, der er udsat for støj, står foran en renovering, som omfatter facaden og vinduerne, er det en god ide at få undersøgt, hvordan det sikres, at de valgte løsninger dæmper støjen mest muligt.

Bygherren bør selv aktivt orientere sig i forhold til muligheder og efterspørge de gode løsninger, der kan reducere trafikstøj. Det vil være med til at sikre investeringen og værdien af de renoverede boliger.

Som bygherre kan man for eksempel starte med at se på kravet til vejtrafikstøj indendørs i nye boliger og på baggrund af det vurdere, om det er muligt at opfylde disse krav, eller i hvert fald bringe boligernes standard et stykke hen mod en moderne bolig. En sådan forbedring vil også gøre boligerne mere attraktive. Det vil ofte være nyttigt, at få boligernes facade vurderet af en akustisk konsulent, som også kan rådgive om, hvilken løsning, der vil indfri ønsker og forventninger til den renoverede facades lydisolation og dermed det indendørs støjniveau fra trafik.

Forbedringernes type og omfang afhænger naturligvis af den specifikke facade, herunder vinduesareal og facadematerialer. De oplagte, hørbare forbedringer starter ofte ved at vælge vinduer med to forskellige glastykkelser, hvilket indebærer en ekstraomkostning på kun omkring 100 kroner/m2 glas. Hvis der er en høj støjbelastning på boligernes facader, vil det være relevant at anvende egentlige lydruder med lydlaminerede glas. Der kan også være behov for ekstra lydisolering af for eksempel lette facadepartier og udeluftventiler.

Læs mere under Vinduer.

Trafikstøj ved din nye bolig? Tag fat i kommunen

For nye boliger gælder særlige krav, og her er kommunen ansvarlig for, at disse krav er overholdt, når der gives en tilladelse til at tage bygningen i brug.
Læs mere om Love og Regler om trafikstøj.

 

Trafikstøj ved din eksisterende bolig? Tag fat i kommune, Vejdirektorat eller Banedanmark

For eksisterende boliger findes der ingen grænseværdier for hvor meget det må larme, hverken på facaden eller inde i en eksisterende bolig. Men du kan henvende dig til henholdsvis din kommune, Vejdirektoratet eller Banedanmark med ønske om, at der gøres noget ved støjen. Du kan også overveje at organisere dig med andre støjramte borgere.

 

Særligt støjende køretøjer? Tag fat i politiet

Politiet har ansvaret for, at hastighederne på vejene overholdes og for at tjekke, om køretøjer overholder gældende regler for støj.

Færdselsstyrelsen udsender hvert år ’Detailforskrifter for køretøjer’, som blandt andet indeholder grænser for støj fra køretøjer. Politiet har desværre ikke altid ressourcer til at føre tilsyn med bestemmelserne, hvilket er særligt problematisk i forhold til motorcykler og knallerter, hvor nogle ejere laver ulovlige ændringer, som får køretøjet til at larme mere, end loven tillader.

Færdselsloven siger, at motordrevne køretøjer ’skal betjenes således, at det ikke afgiver unødig støj’, og at overtrædelse straffes med bøde.
Læs mere om Love og Regler om trafikstøj.

 

Larmer bussen? Tag fat i trafikselskabet

Trafikselskaber kan foretage miljøtilsyn, men er ikke forpligtigede til det ifølge dansk lovgivning. Miljøtilsyn er et frivilligt supplement, som det enkelte trafikselskab kan anvende og pålægge busoperatørerne at overholde. Trafikselskabet kan til enhver tid afholde et miljøtilsyn for kontrol af busserne.