International politik
Europæisk politik og regler
Det europæiske miljøagentur slår fast, at vejtransport er den største bidragyder til miljømæssig støjforurening i EU.
Mindst hver femte borger i EU er udsat for støjniveauer over lang tid, der betragtes som skadelige for deres helbred.
Der er indført EU-politikker for at reducere antallet af borgere, der bliver udsat for trafikstøj og for de skadelige virkninger af støjforureningen. At reducere støj er således et centralt mål i EU’s handlingsplan for nul forurening –Zero Pollution Action Plan fra 2021 – og i støjdirektivet – Environmental Noise Directive.
Europæisk politik og regler
Det europæiske miljøagentur slår fast, at vejtransport er den største bidragyder til miljømæssig støjforurening i EU.
Mindst hver femte borger i EU er udsat for støjniveauer over lang tid, der betragtes som skadelige for deres helbred.
Der er indført EU-politikker for at reducere antallet af borgere, der bliver udsat for trafikstøj og for de skadelige virkninger af støjforureningen. At reducere støj er således et centralt mål i EU’s handlingsplan for nul forurening –Zero Pollution Action Plan fra 2021 – og i støjdirektivet – Environmental Noise Directive.
EU’s støjdirektiv
Støjdirektivet fastlægger krav til, at EU-lande skal støjkortlægge og lave støjhandlingsplan hvert femte år.
Direktivet omfatter trafik i større byområder med over 100.000 indbyggere og alle større statslige veje, hvor der passerer over tre millioner køretøjer. Direktivet omfatter også jernbaner og større lufthavne.
Støjdirektivet med efterfølgende ændringer er i Danmark implementeret i Bekendtgørelse om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse af støjhandlingsplaner.
Støjkortlægninger med fælles EU-metode
Første støjkortlægning gennemførtes i 2007. Alle lande skulle i 2022 gennemføre deres støjkortlægning med den ny fælles metode CNOSSOS og have godkendt deres støjhandlingsplaner i 2024.
På det Europæiske Miljøagenturs hjemmeside kan du følge EU’s indsats og politikker og se, hvordan det ser ud med trafikstøj i de forskellige lande.
EU's grænseværdier for skadelig vejtrafikstøj
EU definerer skadelige niveauer for vejtrafikstøj som støjniveauer om natten, Lnight på 50 dB og derover, og på vægtede støjniveauer Lden på 55 dB og derover.
EU peger samtidig på, at sundhedspåvirkninger for Europas befolkning også forekommer ved støjniveauer under de grænseværdier, der er fastsat i støjdirektivet.
EU-handlingsplan mod nulforurening
EU har en vision om ’nulforurening’ i 2050 – Zero Pollution Action Plan fra 2021.
Det betyder, at forurening skal reduceres til et niveau, der ikke længere er skadeligt for menneskers helbred og for naturens økosystemer. Hvis det skal lykkes på støjområdet, skal indsatserne ikke kun være rettet mod borgere, der er særligt støjbelastede, men også mod dem, der bor i områder, hvor støjniveauet ligger under de nationale grænseværdier. Derfor er der brug for en kombination af foranstaltninger – herunder bedre by- og trafikplanlægning og betydelige reduktioner i vejtrafikken.
Der er sat et delmål om at reducere andelen af mennesker, der er belastet af støj fra trafikken med 30 procent fra 2017 til 2030. Analyser viser at det er usandsynligt, at det mål vil blive nået, da antallet af borgere udsat for skadelig trafikstøj på europæisk plan ikke er faldet.
Et konservativt scenarie forventer en stigning på tre procent og et optimistisk scenarie forventer et fald på 19 procent. Scenarierne vurderer følgende tiltag:
- At vi implementerer regulering af lydniveauet fra motorkøretøjer
- At vi elektrificerer køretøjer
- At vi øger anvendelsen af støjsvag asfalt
- At vi øger anvendelsen af støjskærme langs større veje
- At vi nedsætter hastigheden til 30 kilometer i timen i tæt bebyggede områder
WHO guidelines
Verdenssundhedsorganisationen WHO har i 2018 udgivet sine anbefalinger til beskyttelse af menneskers sundhed fra udsættelse for trafikstøj.
WHO anbefaler, at EU-lande sætter nationale initiativer i gang for at reducere støjen og dermed mindske de negative sundhedsvirkninger.
WHO arbejder også med anbefalede grænseværdier. De anbefalede grænseværdier er, at det gennemsnitlige støjniveau, Lden, skal være mindre end 53dB, da forskning viser, at der allerede ved det niveau er negative helbredseffekter. Samtidig anbefaler de, at trafikstøjen om natten Lnight skal være mindre end 45 dB for at undgå, at borgernes nattesøvn bliver forstyrret af trafikstøjen. Anbefalingerne bygger på, hvornår mere en 10 procent af borgerne er stærkt generet af støjen.
Danske grænseværdier i forhold til WHO’s anbefalinger
Miljøstyrelsen har ønsket at få opdateret viden om videnskabelige undersøgelser og rapporter om geneundersøgelser for vejstøj for at vurdere de danske grænseværdier.
FORCE Technology har på den baggrund gennemført et internationalt litteraturstudie. FORCE konkluderer på deres hjemmeside, at
- ”forskellige undersøgelser, inkl. baggrundsartiklen for WHO-rapporten, underbygger den danske støjgrænse på Lden = 58 dB for almindelige veje /byveje.”
- ”forskellige undersøgelser viser, at motorveje er mere generende ved samme støjniveauer end andre veje. En schweizisk undersøgelse tyder på, at støjgrænsen for motorveje bør være omkring 51 dB. Vejdirektoratets undersøgelser peger på en støjgrænse på Lden = 52 dB for 10% stærkt generet.”
I forlængelse af litteraturstudiet er Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på Lden = 58dB uændret og gælder for blandt andet boligområder og institutioner i Danmark.
Om Det Europæiske Miljøagentur
Det Europæiske Miljøagenturs (EEA) opgave er at tilvejebringe sund, pålidelig og uafhængig information om miljø og klima.
Agenturets arbejde understøtter beslutninger og udformning af politik i Europa
Analyse af Transport Noise 2024
Det Europæiske Miljøagenturs rapport fra oktober 2024 om Transportstøj konkluderede blandt andet:
- At over 20 procent af EU’s befolkning bor i områder, hvor transportstøjniveauer kan give sundhedsskadelige virkninger. Procentdelen er højere i byområder.
- At det er vanskeligt at opnå en væsentlig reduktion af antallet af mennesker, der påvirkes af transportstøj inden 2030 uden yderligere tiltag – herunder regulatoriske – eller lovmæssige ændringer.
Find WHO’s anbefalinger her
Hovedformålet med verdenssundhedsorganisationens Environmental noise guidelines for the European Union er at give anbefalinger til at beskytte menneskers sundhed mod eksponering for miljøstøj, der stammer fra forskellige kilder som transport – herunder vejtrafik, jernbane og fly -, støj, vindmøllestøj og fritidsstøj.
Internationalt litteraturstudie
FORCE Technology har i 2021 gennemført et internationalt litteraturstudie for Miljøstyrelsen
Læs mere om love og regler her
19. november 2024