Trafikmængden over tid

Både trafikmængder og trafikmønstre har stor indflydelse på omfanget af støj.

Når mængden af trafik stiger, stiger støjen også. Men også fordelingen af forskellige typer af køretøjer har noget at sige. Den fremtidige udvikling i trafikstøjen afhænger derfor ikke blot af udviklingen i trafikmængderne og kørselsmønstre, men også af fordelingen af tunge og lette køretøjer på vejene.

 

Motor- og dækstøj varierer for køretøjer og ved forskellige hastigheder

I langsom bytrafik betyder motoren meget for den støj, køretøjerne udsender – særligt for lastvogne og busser. Men når hastigheden kommer over 35 kilometer i timen for personbiler og 55 kilometer i timen for tunge køretøjer, er det lyden fra kontakten mellem dæk og vejbane, der er den dominerende årsag til trafikstøjen.

Det betyder, at elektriske motorer kan være med til at begrænse vejstøjen i tætte byområder og andre steder, hvor hastigheden er lav. Men på de større veje med hastigheder over 35 kilometer i timen er motorstøjen i praksis uden betydning – og her vil det være dækstøjen, der er høj.

Læs mere her: Elkøretøjer, Dækstøj og Støjreducerende asfalt.

 

Kørte kilometer på de danske veje

Trafikmængden har i Danmark de seneste 35 år været stigende.

I 1990 blev der kørt 35 milliarder kilometer på vejene i Danmark. I 2022 var tallet vokset til 51,9 milliarder – og stigningen fortsatte i 2023 til 52,8 milliarder kilometer. I forhold til 1990 er det en stigning på cirka 50 procent.

Stigningen er primært sket på motorvejene, hvor trafikmængden næsten er tredoblet siden 1990.

Udviklingen i trafikarbejde og økonomi (BNP) i Danmark siden 1990, samt fremskrivning af det samlede trafikarbejde frem mod 2030. Data fra Vejdirektoratets statistikkatalog.

Stigningen i mængden af trafik kan tilskrives en række forskellige parametre. Der ses for eksempel en tydelig sammenhæng mellem økonomisk udvikling i bruttonationalproduktet (BNP) og udvikling i trafikmængden.

Samtidig har flere danskere adgang til bil, og nogle familier har anskaffet sig mere end én. I 1990 havde vi i Danmark 311 biler per 1.000 indbyggere. I 2024 var det tal steget til 474 biler per 1.000 indbyggere.

 

Trafikken på de danske motorveje stiger fortsat

Fra 2013 til 2023 er trafikken på motorvejene steget med mere end 25 procent, og stigningen vil fortsætte.

Det forventes, at den samlede trafikmængde vil stige med 0,9 procent om året frem mod 2030, hvoraf hovedparten er på motorvejene.

 

År Motorveje Øvrige veje Alle veje
2025-2030 2.1 pct. 0.2 pct. 0.9 pct.
2030-2035 0.8 pct. 0.3 pct. 0.5 pct.
2035-2040 0.6 pct. 0.5 pct. 0.5 pct.
2025-2035 1.5 pct. 0.2 pct. 0.7 pct.
2025-2040 1.3 pct. 0.3 pct. 0.6 pct.

 

Kilde: Vejdirektoratet Trafikken i fremtiden

 

Læs mere om trafikmængder i Danmark

Du kan finde mere information om trafikkens udvikling og data i Vejdirektoratets statistikbank.