Elkøretøjer

Den større andel af elbiler i den danske bilflåde vil reducere noget af trafikstøjen, da elmotoren larmer mindre end en motor i en brændstofbil. Men elbilerne alene kan ikke løse problemerne med trafikstøj.

Ved hastigheder over cirka 35 kilometer i timen er dækstøjen – og ikke motorstøjen – nemlig dominerende. Og ved hastigheder over cirka 50 kilometer i timen har motorstøjen i praksis ingen betydning (1).

På landeveje og motorveje bidrager elbiler derfor ikke til at reducere trafikstøjen betydeligt – bortset ved acceleration og bremsning. Derfor kan elbiler særligt reducere trafikstøjen i indre byområder og andre steder, hvor du kører under 35 kilometer i timen.

Effekten af elmotorens mindre støjniveau er større for varebiler, lastbiler og anden tung transport end personbiler. Her bliver støjen fra kontakt mellem dæk og vejbane først dominerende ved hastigheder over 60 kilometer i timen. I områder med meget varelevering eller ved afhentning af for eksempel affald kan der forventes en stor støjdæmpende effekt ved elektriske køretøjer.

Elbiler i Danmark

Ved udgangen af 2024 er antallet af elbiler i Danmark 344.400 mod 200.100 året før. Tilgangen af nye og importerede brugte elbiler i 2024 har altså øget bestanden af elbiler med 72 procent siden 2023. Elbilerne udgjorde 51 procent af de nye biler i 2024 mod 36 procent i 2023. (2)

Markedet er altså støt stigende. Der giver et potentiale for at sænke trafikstøjen i byerne med elbiler, da det samlede antal personbiler i Danmark slut 2024 er godt 2.800.000 (3).

Elbilsalg et koncentrerer sig indtil nu især i de store byer (4). Det har en positiv effekt på trafikstøjen i og med, at befolkningstætheden er større i byområder, og gevinsten ved mindre støjende køretøjer derfor gennemsnitligt kommer flere mennesker til gode.

Det er vigtigt at indtænke fordelene – og måske ulemperne, når fremtidens infrastruktur skal designes. For eksempel accelererer elbiler hurtigere, har bredere dæk og er generelt tungere på grund af batteriernes vægt. Der er indikationer på, at det har indflydelse på slid på vejbelægninger og dækstøj.

 

Kunstig lyd på el- og hybridbiler ved lave hastigheder

I takt med det stigende antal af el- og hybridbiler har organisationer for blinde og svagtseende gjort opmærksom på risikoen for uheld mellem fodgængere og elbiler, da motorstøjen fra elbiler er sværere at høre.

EU har derfor indført et krav om, at der fra juli 2019 skal installeres et akustisk varslingssystem (AVAS) på alle nye modeltyper af el- og hybridbiler, og fra juli 2021 på alle nye el- og hybridbiler uanset om modeltypen er ny eller ældre.

Motorstøjen fra el- og hybridbiler reduceres derfor ikke til bilens fulde potentiale. Med kravet om AVAS må bilerne maksimalt støje som en almindelig personbil ved hastigheder op til 20 kilometer i timen. Det betyder i princippet, at el- og hybridbilerne primært vil have en støjreducerende effekt, når de kører mellem 20 og 35 kilometer i timen.

EU-forordningen 540/2014 beskriver varslingssystemet således:

  • AVAS-systemet skal udsende en kontinuerlig lyd, som giver fodgængere og andre trafikanter signal om, at køretøjet kører. Lyden bør være let at genkende som lyden fra et køretøj og svare til lyden fra et køretøj i samme størrelse med forbrændingsmotor.
  • Lyden skal give en tydelig indikation af køretøjets opførsel – for eksempel via automatisk variation i lydniveauet eller sammenhæng med hastigheden.
  • Lydniveauet må ikke overskride det omtrentlige støjniveau for et køretøj i klasse M1 med forbrændingsmotor, som kører under de samme forhold.

Det betyder, at der ved hastigheder under 20 kilometer i timen er tilføjet en lyd, som har karakteristik og lydniveau, der svarer til, hvis en almindelig personbil kom kørende. Bilfabrikanterne har en vis frihed i hvilken lyd, de vælger at bruge. Det kan nemlig også have en vis brandingværdi. Da lyden kan adskille sig fra den traditionelle motorstøj, kan det være en ny gene for borgerne i et byområde.

Referencer

(1) CEDR STEER (STrenghtening the Effect of quieter tyres on European Roads) – Vejdirektoratet, 2022

(2) Halvdelen af de nye biler i 2024 kører på el – Danmarks Statistik, 2025

(3) Bestanden af transportmidler, Danmarks Statistik, 2025 

(4) Hvor meget fylder elbilerne i din kommune? – Samvirke, 2023

(5) Kortlægning af støj for lynladestandere, Region Hovedstaden, 2022

(6) Lynladestander – Alpitronic HYC400 specifikationer

Støjsvag varelevering

I Miljøstyrelsens projekt “Støjsvag varelevering til butikker” er der foretaget målinger af forskellige typer lastbiler ved 15 kilometer i timen.

Her støjer en hybrid-lastbil på el-drift cirka 15 dB mindre end en lastbil med forbrændingsmotor.

Hvad med støj fra ladestandere?

Da hurtig- og lynladeteknologien stadig var under udvikling, oplevede flere, at de støjede. Region Hovedstaden har i 2022 udarbejdet en rapport om støj for lynladestandere med anbefalinger til at reducere støjen fra ventilationen på laderen (5).

Den nyeste teknologi inden for lynladning er dog langt mere effektiv, udvikler mindre varme og bruger dermed ikke vandkøling, hvilket betyder mindre støj.

Læs Kortlægning af støj for lynladestandere, Region Hovedstaden, 2022.

Specifikationerne for en moderne lynlader foreskriver, at støjen under opladning skal være mindre end 52 dB under normale forhold, og den vil derfor ikke opleves generende (6).

Genkender du den kunstige lyd på en elbil?

Her finder du et eksempel på AVAS ved en hastighed på 10-20 kilometer i timen for en Nissan Leaf 2021.

Lyt med her.